Problemen of vragen over je auto? Plaats hier een bericht!

Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Mitsubishi colt 1.3 GL GLX 1998 stottert/hapert boven 3000 toeren

Reacties
    6

Standaard Mitsubishi colt 1.3 GL GLX 1998 stottert/hapert boven 3000 toeren

Goedendag leden,

Ik heb een maand geleden deze colt gekocht, wat een goeden koop leek met een nieuwe apk. Hiervoor ongeveer de zelfde colt gehad (was een gli) en deze beviel zo goed dat ik een zelfde heb aangeschaft.

De auto begon heel soms een klein beetje te stotteren, wanneer ik lage toeren reed in een hoge versnelling. Heel onschuldig en er leek niet heel veel aan de hand. Met wat terug schakelen was het probleem verholpen.

Op een avond begon die ineens heel erg te stotteren/haperen met een tik bij de katalysator wanneer ik mijn gas meer dan 1/4 intrap. Als ik onder de 3000 toeren blijf en mijn gas tot ongeveer 1/4 in trapte kan ik gewoon blijven rijden en klinkt de motor als of er niks aan de hand is. Stationair loopt die ook regelmatig. Het probleem komt dus wanneer ik mijn gas dieper intrap.

De dag erna probeerde ik de auto te starten en hij sloeg niet meer aan. De anwb gebeld, die heeft qua stroom alles doorgemeten en daar viel niks op aan te merken. Benzine kreeg die ook. De auto starten uiteindelijk nadat alle vier de injectoren waren los gekoppeld en het luchtfilter was losgekoppeld. De auto starten en klonk in begin wat moeilijk maar begon als snel weer normaal Stationair te lopen.

Hieruit konden we dus concluderen dat de auto te veel benzine kreeg. De heer van de anwb dacht dus dat de temperatuursensor kapot is en verkeerde waardes aan de computer geeft of dat de computer stuk is.

Later heb ik met de auto gereden en geprobeerd door het stotteren heen te trappen, dit leiden tot een vuur rode katalysator en uitlaat, wat opzich logisch is als de auto te veel benzine krijgt.

Deze morgen wilde de auto ook niet starten. Met een beetje prutsen met de injectoren en luchtfilter kreeg ik de auto weer aan. De auto wil alleen als die echt koud koud is niet starten dus en de rest van de dag start die normaal.

Is er iemand die een suggestie kan doen of ervaring heeft met dit probleem????? De auto wordt morgen uitgelezen bij de mitsibish dealer, maar de vraag is of ze wat vinden aangezien er geen lampje gaat branden van een fout melding!

Alvast bedankt!
    Mvg
    Olaf

Prometheus's schermafbeelding
    Reacties
    752

Standaard Re: Mitsubishi colt 1.3 GL GLX 1998 stottert/hapert boven 3000 toeren

Vrijwel dezelfde symptomen gehad. Probleem betrof de ontsteking. Op de zijkant vd motor zit de verdeler / bobine en bij de 4G13 motoren wil die nog wel eens de geest geven. Dat geldt ook voor de ECU. Doordat er ontstekingen overgeslagen worden (stotteren/haperen) komt er onverbrande lucht/brandstof in de uitlaat die daar alsnog verbrand en idd het uitlaatspruitstuk roodgloeiend maakt.
    Bij de ECU zijn het de condensatoren van de spanningstabilisator die (na al die jaren) qua capaciteit afnemen en vooral bij hogere toerentallen de CPU niet (meer) van voldoende spanning kunnen voorzien. Als je de ECU (MD328466) openmaakt is het vaak zichtbaar door de 'bol' staande behuizing vd condensator(en). Je kunt de condensatoren vervangen of een andere op de kop tikken bij een demontagebedrijf.
    Bij een diagnose uitlezing wordt vermoedelijk enkel een spanningsprobleem geconstateerd maar een nieuwe accu / dynamo gaat dit probleem echter NIET oplossen.
    Als je pech hebt is door dit probleem de lambdasonde intussen ook al defect want die kan niet zo goed tegen het onverbrande benzine/lucht mengsel.
    Probleem is bij onze Colt al weer 4 jaar geleden (en 100.000 km) en ze doet het nog steeds !
    Laatst gewijzigd door Prometheus; 10 november 2016 om 07:24
    Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid

Reacties
    6

Bedankt voor de reactie!

Heb wel gemerkt dat de auto hogere toeren kan maken, dat lukt alleen door heel geleidelijk/voorzichtig gas te geven. De auto rijd zo nog best prima, alleen optrekken vanuit stil stand bij stoplichten moet met veel gevoel.

Ga vanmiddag na de garage en dan hopen dat er wat uitkomt. Gelukkig heb ik mijn oude colt bij de sloop om de hoek staan!

Had de auto van jou ook dat je alleen geleidelijk gas kon geven?

Nogmaals bedankt voor de reactie

Reacties
    752

Yep, maar heeft maar heel even geduurd. Stond al na een paar dagen met die symptomen volledig stil.

Reacties
    6

Bedankt, goed om te weten.

Als de auto langer dan 3 uur heeft stil gestaan start die ook niet meer.

In ochtend start ik de auto door mijn luchtfilter los te maken en de kabels van mijn injectoren los te maken dan, paar keer starten en dat injectoren weer aansluiten. Dan loopt de auto eerst wat stroef, maar al gauw begint die weer normaal Stationair te draaien.

Er komt nu ook best wel wat weten witte rook uit de auto, weet niet of het ermee te maken heeft of dat dit een ander probleem is.

Waar zou je in mijn geval beginnen
    met vervangen? Ben zelf erg handig

Mvg, nogmaals bedankt

Reacties
    752

Met de ECU. Daarna / ook verdeler.

Reacties
    6

Het was trouwens inderdaad de ontsteking, nieuwe ontsteking en hij deed het weer. Na 300.000 liep de auto nog steeds als een zonnetje, helaas waren de kosten te hoog voor nieuwe apk!

Soortgelijke discussies

1. colt 97 hapert bij warme motor optrekken lage toeren
    By stefan85 in forum Mitsubishi Forum
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 22 augustus 2015, 09:13
  2. 3000 toeren bij koude start
    By speksteen in forum Stel je voor
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 19 mei 2014, 12:49
  3. Auto hapert/stottert bij optrekken
    By PaZtic in forum SEAT Córdoba
    Reacties: 15